Selasa, 28 April 2009

Tahajud Cinta: Tinta Buat Kita

Tahajud Cinta : Tinta Buat Kita
www.iluvislam.com
Mohd Lutfi Hafifi
Editor : doraemong13


“Beribu tahun telah berlalu, beribu batu telah tertimbus. Kami yang tidak pernah melihat wajahmu, yang tidak pernah mendengar suaramu. Menemukan jalan hidup, Ya Allah!! Sampaikan selawatku dan salam kami kepada Rasulullah tercinta..Ya Arhamanar Rahimin…”


Teater Muzikal : Sirah Junjungan - Tahajud Cinta


USAHA DAKWAH ERMA FATIMA


Seorang pengarah filem yang seringkali dikagumi dengan hasil-hasil karyanya. Idea yang berasaskan nilai kemanusiaan seringkali menjadi pilihan dalam mengekspresikannya di dunia seni.

Kali ini beliau tampil dengan satu usaha dakwah yang unik dengan mengetengahkan penceritaan suci sirah Rasullullah dengan menterjemahkannya didalam bentuk teater muzikal.

Dilihat daripada trailer yang saya lihat di laman web yayasan seni karya, ia dapat menggambarkan bahawa teater ini mempunyai daya tarikan yang cukup menggamit dan menyentuh hati penonton yang bakal menyaksikannya. Penceritaannya diiringi dengan nyanyian lagu yang berunsurkan perjalanan sirah Rasul yang disampaikan oleh penyanyi-penyanyi terkenal tanah air kita. Jika saya di Malaysia, sudah pasti saya akan menontonnya.

Semoga usaha murni yang ditonjolkan beliau dalam mengetengahkan aspek dakwah unik ini mendapat kekuatan dan rahmat daripada Allah agar beliau dapat terus menyampaikan mesej dakwah Islamiah melalui medan seni dan diharap agar semua penggiat-penggiat seni yang lain dapat mengambil contoh yang sedemikian rupa supaya wajah dunia senia Malaysia dapat dilihat sebagai salah satu ruang dan aspek dakwah yang baru dan popular di mata rakyat Malaysia bahkan menjadi ikutan di luar negara.

MASYARAKAT DAN KITA

“Berlakon??!!Ish2 haram tu…MAKSIAT!!, takde kerja lain ke nak buat??”

“Eleeh, nak masuk bidang seni konon, kau tu belajar agama!, sok-sok balik kat surau, sekolah agama, masjid2..haaa..!! Itulah tempat kau, tak payah masuk lain-lain bidang, SYUBHAH banyak!!”

“Kau nak buat apa habis belajar nanti?? ..balik jadi ustaz, jadi imam dan bagi ceramah kat surau kampung, hujung bulan dapat duit gaji..”

Yang mengerti akan cuba memahami dan meneliti. Yang “pelik” dan mengeji akan menghukum umpama hakim. Susah untuk mentafsirkan samada perkara sebegini adalah realiti ataupun sekadar anggapan yang bermain dibibir masyarakat kita. Jangan terkejut jika perkara seperti perbualan diatas akan berlaku pada diri kita wahai siswazah timur tengah. SUDAH RAMAI yang membuka mata tentang hakikat hala tuju sebenar graduan bidang pengajian Islam, bagi mereka siswazah ini perlu terjun kedalam pelbagai bidang yang melibatkan komuniti masyarakat yang lebih besar. Tidak dinafikan juga, MASIH RAMAI yang menutup mata tidak tahu apa sebenarnya fungsi siswazah pengajian Islam ini, bagi mereka, ustaz/zah, imam dan bilal, guru agama itulah yang mencorakkan masa depan siswazah pengajian Islam ini.

Ini tanda kita masih kebuntuan kata.



GERAK DAKWAH YANG MENJADI BUAH MULUT


Usaha yang dijalankan oleh sesetengah pihak seperti yang dilakukan oleh yayasan seni karya prihatin pasti akan menjadi buah mulut dengan menimbulkan isu-isu pro dan kontra walaupun sudah diluluskan oleh JAKIM. Pejuang agama VS pejuang seni.

Segelintir akan menyoal sejauh mana keberkesanan pementasan teater muzikal terbabit. Umpama doktor, yang meneliti dari A hingga Z keseluruhan pementasan tersebut (termasuk krew-krew, pelakon, juru mekap dan lain-lain), bukan untuk dipuji, tetapi untuk mencari di mana salahnya jika dilihat dari sudut syariah dan agama. Manakala pada bahagian skrip dan pembawaan pentas dijadikan isu kedua.

Ini masalah kita. Mudah menjatuhkan hukum dan meletak kesalahan di atas kepala orang lain.

Walhal, kita masih lagi dibelakang berlagak hebat dan “angkuh” kononnya berdakwah. Padahal setakat berbicara di gerai kopi bersama-sama dengan kawan-kawan yang juga seangkatannya. Itu kisahnya.

Mereka yang dikritik sudah jauh maju ke hadapan memikirkan cara bagaimana untuk menarik yang bukan Islam atau yang sudah “Islam” untuk mendekati agama Islam dengan penuh penghayatan menggunakan pentas yang dikatakan “Maksiat” oleh sesetengah orang yang tidak berfikir.

Mereka yang mengkritik terus dengan warna-warna kritikan mereka. Habis satu isu, isu baru pula yang timbul.

Masyarakat yang masih mencari-cari sinar dakwah, mula terapung-apung tanpa jawapan. Melihat satu fenomena pelik orang-orang berilmu.

Salahkan siapa??

Bertindaklah, jika kita sedar kita mampu mengubahnya.
Bertindaklah, jika kita punya nilai kesedaran.
Bertindaklah, sebelum kita jadi diantaranya.

Memasang niat sudah cukup. Niat yang padu dan tetap serta gerak langkahnya. Bukan sekadar niat di hati.

“Dunia ini untuk orang-orang yang menyintai kehidupan, kasih sayang yang besar menjadikan jiwa manusia besar…”


“DIRI KITA PERLU RUANG DAN PELUANG”

0 comments: